MAX is een project gesubsidieerd door AMIF wat zich inzet voor het positief veranderen van de positie van migranten in Europa. Het doel is om een nieuw narratief te vormen in het publieke debat, de social media en verhalen over immigratie. MAX maakt zich sterkt voor de echte verhalen, vertelt door de mensen over wie het gaat.

Het MAX project zal zich richten op het uitbrengen van:

  • 3 rapporten over de impact van de migrantenpopulatie in Europa bezien op sociaal, economisch en cultureel niveau. En de meningen, angsten en vooroordelen tegenover deze populatie vanuit Europa.
  • 50 succes verhalen over bijzondere bijdrage van migranten aan de Europese samenleving, economie en cultuur.
  • Een set van 20 berichten bedoelt voor het verbeteren van het beeld van migranten in Europa
  • Een database van zowel goede als slechte voorbeelden van projecten, publicaties en media monitoring gericht op integratie van migranten.
  • Een training gebaseerd op ‘Solutions Journalism paradigm’ voor professionals werkzaam in de media.
  • De organisatie van 15 fora voor Diversity Dialogue en een afsluitend Diversiteitsfestival en conferentie
  • Een ceremonie voor het uitreiken van een prijs aan de meest vriendelijke media.
  • Het uitzenden van verhalen en berichten over het MAX project via de website, social media en pers.

Het MAX project bestaat uit 20 partners: 5 organisaties die werkzaam zijn op Europees niveau en 15 lokale organisaties vanuit 12 EU-lidstaten. Hierdoor wordt het gedragen door vele mensen die echte ervaringen en verhalen uit de eerste hand kunnen delen. De levensverhalen en berichten gebaseerd op lokale ervaringen vanuit heel verschillende delen in Europa brengen een breed perspectief met zich mee wat de communities en beelden door heel Europa kan verbinden en verbeteren.   

De lokale deelnemers aan het MAX project zijn:

  1. België -European Professional Network (EPN)
  2. Duitsland – Bundesverband Der Unternehmervereinigungen (BUV)
  3. Duitsland – Netz-Nrw Verbund fur Okologie und Soziales Wirtschaften (NETZ-NRW)
  4. Estland – Mthe Johannes Mihkelsoni Keskus (MTU JMK)
  5. Frankrijk – Fedif Ile de France Federation des Entrepreneurs Franco-Turcs (FEDIF)
  6. Griekenland – Kentro Merimnas Oikogeneias Kai Paidiou (KMOP)
  7. Italië –  Associazione Nazionale delle Cooperative Sociali (LEGACOOPSOC)
  8. Italië – Consorzio Communitas (COMMUNITAS)
  9. Nederland – HOGIAF
  10. Nederland – Stichting Boost voor Vluchtelingen (BOOST)
  11. Polen – Fundacja Polskie Forum Migracyjne (PMF)
  12. Slovenië – Zdruzenje Socialna Ekonomja Slovenije (SES)
  13. Spanje – Diputacion Provincial de Teruel (DPT)
  14. Tsjechië – Youth Included
  15. Zweden – Turkish Business Federation (SWETURK)

Het MAX project heeft een looptijd van 3 jaar. BOOST zal regelmatig updates op deze pagina plaatsen over de voortgang van het project.

MAX is an AMIF funded project which aim is to change public attitudes towards migrants. The goal is to improve the public image of migrants in Europe by changing the narrative around the immigration discourse and putting on the front the stories of real people.

Storytelling, creation of positive messages for the media and dialogic encounters between locals and newcomers are the key figures of the project.

Main outputs of the MAX projects:

  • 3 reports on the impact of migrant populations in Europe (social, economic and cultural) and the opinions, fears and prejudices regarding migrants in Europe;
  • 50 ‘success stories’ about outstanding achievements and contributions to European society, economy and culture done by migrants;
  • a set of 20 messages aiming to improve the public image of migrants in Europe;
  • a database of good and bad practice (success and failures in migrant integration), press clippings and media monitoring;
  • a training for media professionals based on the Solutions Journalism paradigm;
  • the organisation of 15 Diversity Dialogue Fora and a final European Diversity Festival and conference;
  • a media-friendly award ceremony
  • the delivery of stories and messages through the project’s website and social media, press,

The project involves 20 partners, 15 local organisations from 12 EU Member States (BE, CZ, DE, EE, EL, ES, FR, HU, IT, NL, PL and SE) as well as five EU-level partners. It thus draws on a wide variety of local first-hand experiences of migrants and their host communities, from three very contrasting regions of the EU: northern industrial/commercial, southern rural and central-eastern European. It will process the life stories and messages based in these local experiences in the light of a pan-European perspective which can be fed back to the communities across the EU.